Hur skapar man förutsättningar för en god arbetsmiljö i ett öppet kontorslandskap?

Ju högre kontorspriset blir per kvadratmeter ju intressantare blir det för företag att flytta till lokaler där det finns plats för många medarbetare på liten yta. Den stora utmaningen med öppna kontorslandskap är dock att skapa en arbetsmiljö där man tar till vara fördelarna och motverkar nackdelarna. Fördelarna är ökat samarbete, nya lösningar och konstellationer. Nackdelarna är koncentrationssvårigheter och sänkt produktivitet främst relaterat till ljudstörningar.

Personligen tror jag på den rätta balansen mellan öppna och mer avskärmade lösningar. Ingen lösning är given i varje arbetssituation. Utan kontoret ska skapas så man kan förflytta sig till olika rumsliga lösningar efter olika behov.

Nedan har jag samlat lite olika länkar som rör Öppna kontorslandskap:

10 av världens coolaste arbetsplatser

Lådan som ger lugn i öppna kontorslandskap

TED-föreläsning: Fyra sätt ljud påverkar oss

Frukostseminarium om arbetsmiljö och öppna landskap

  • Talentum HR ordnar frukostseminarium om öppna landskap. Det är två talare. Den ena föreläsaren Ilona Bovin verkar inriktad på mellanmänskliga spelregler för öppna landskap och den andra Lise-Lott Wester är anställd på Talentum. Inriktning okänd.

Forskning om Öppna kontorslandskap

  • Det finns flera studier om öppna kontorslandskap. De flesta kommer fram till ungefär samma sak. Ljudnivån gör medarbetare okoncentrerade vilket sänker produktionsnivån:
  1. Why your office could be making you sick
  2. Office life is bad for your health
  3. Det blev visst lite fel när vi forskade

The history of Open plan

  • I Wikipedia finns en artikel om Open plan. Öppna landskap har funnits länge och det finns olika lösningar:
  1. Team-oriented ‘bullpen’ – employees can see and hear each other freely, but desks are grouped into teams
  2. High-panelled cubicles – employees can’t see other employees when seated
  3. Low-panelled cubicles – employees can see over the panels when seated
  4. Clusters or ‘pods’ – a group of low-panelled work stations, separated by high panels from other pods.
  5. Virtual office – a la carte work spaces, offices and communication services.
  6. Executive suite – subleased office space, even open, in a large professional environment or office building.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Abetsplats/kontor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hur skapar man förutsättningar för en god arbetsmiljö i ett öppet kontorslandskap?

  1. Tack för bra länktips!

  2. Ping: ninaboel » Besök på två kontor med öppet landskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s