Utvecklingskurva för Mångfald

Allt fler företag/kommuner inser de ekonomiska fördelarna med att ha en mångfald av medarbetare på olika positioner som speglar mångfalden av kunder. Dessa medarbetare kan bidra till att ta fram tjänster och produkter som passar kundernas behov. För de flesta organisationer som börjar arbeta för mångfald så ser utvecklingskurvan ut så här:

  1. Man pratar om vikten av mångfald
  2. Man undrar hur man ska driva frågan utan att bli förlöjligad
  3. Man pratar om vilka aktiviteter man skulle kunna göra
  4. Man gör några aktiviteter som inte slår så väl ut
  5. Man söker fakta, tar in en konsult och börjar mäta mångfald
  6. Man gör många olika typer av aktiviteter
  7. Mångfalden ökar först långsamt, sedan allt snabbare
  8. Man börjar kommunicera mångfald externt och internt
  9. Mångfald blir vardag och man minns inte längre att den en gång saknades
  10. Man förvånas över att man en gång kämpade för mångfald (jämför hur vi nu förhåller oss till kvinnlig rösträtt som infördes år 1919)

De flesta organisationer går igenom de här utvecklingsstegen under flera år. De som är föregångare inser dock att de kan påverka takten genom att aktivt kommunicera som om mångfalden redan vore ett faktum. Den interna och externa kommunikationen talar alltså om framtiden som om den redan vore här. Och i framtiden talar vi inte om mångfald som ett önskat tillstånd. Då ordnar vi inte kvinnliga traineeprogram. Då anställer vi inte invandrare. Då är bara mångfald vardag.

PS. Ett tydligt exempel på hur en person som redan är i framtiden reagerar på de som är kvar i hur det borde vara är Vanessa Camones. Läs hennes reaktion på The Silicon Valley Watcher. DS.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Mångfald och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Utvecklingskurva för Mångfald

  1. Mattias Jansson skriver:

    När jag läser denna text så ko mer jag att tänka på en artikel i DN för några månader sedan som är inne på samma ide kribg mål och målstyrning
    ”Ifall hjärnan fungerar så här innebär det att den som vill förändra samhället ska presentera sin vision som något människorna känner till och upplever att de går miste om ifall de inte får det, i stället för något nytt som de en vacker dag ska känna värdet av.”
    Jag tror ni båda har rätt 🙂

    • Siri Wikander skriver:

      Spännande! Jag är helt övertygad om att ord har betydelse. Att de påverkar vår hjärna och vår upplevelse av omvärlden. Jag tror till exempel att Stoltenbergs ord om att ”vi kommer möta våldet med ännu mer demokrati” omedelbart påverkar vårt behov av hämnd.

  2. Ping: Målstyrning är att redan vara där

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s