Samarbetssvårigheter på jobbet?

I alla grupper så måste man samarbeta med personer som är mer eller mindre lik en själv. Om man är mycket olika så kan det uppstå låsningar och ibland konflikter. Exempelvis kan det vara svårt att samarbeta om den ena är snål och den andre generös med sin idéer eller om den ena är kritiskt detaljinriktad medan den andre är mer strategiskt övergripande.

Om du har svårt att samarbeta med en kollega och  börjar känna obehagskänslor inför möten eller till och med för att gå till jobbet i huvudtaget så kan det vara bra att prata med en utomstående person för att få syn på följande saker:

  • I vilka situationer uppstår det låsningar/konflikter?
  • Vad gör den andre personen?
  • Vad gör du själv?
  • Vad kan du göra annorlunda nästa gång?

Om man är omedveten så reagerar man ofta på ett sätt som inte främjar samarbetet. Är man medveten om varandras olikheter kan man istället välja att ställa undersökande frågor och hela tiden återvända till att lösa arbetsuppgiften på bästa sätt.

Jag vill understryka att grupper presterar bra när olika typer av personligheter och kompetenser är representerade. Det grupper däremot inte mår bra av är när ”känslorna” styr och att man lägger energi på andra saker än att lösa uppgiften. 

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Samarbete i grupp och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Samarbetssvårigheter på jobbet?

  1. Farsanmittilivet skriver:

    Jag sitter i ett team där känner att jag får i princip noll respons och ingen kommunikation från de övriga deltagarna. Jag har försökt, prata , tipsa maila, ge av min kompetens och vara så öppen jag kan. Men det känns som att slå pannan mot en mur, eller rättare sagt en madrass som bara ger efter utan att ge tillbaks.
    Nu är jag på väg ut ur detta projekt men det har tärt på mig något otroligt.

    Jag reagerade på meningen med ”känslorna styr” men jag tänkte nog mer på mina egna känslor för i gruppen visar man inga känslor alls. Teamkänslan saknas tycker jag.

  2. Siri Wikander skriver:

    Det låter jobbigt! Skönt att du ska lämna teamet!

    Vad jag menade med ”känslorna styr” är när samarbetet inte fungerar så tenderar gruppen att lägga mer energi på det än på att lösa uppgiften. Det är mänskligt och vanligt. Ett sätt att lösa konflikter i en grupp är att återvända till att lösa uppgiften och att själv prova andra beteenden.

Kommentera

