Inlägg som utvecklar – 25 september 2011

Då och då samlar jag ihop länkar över det som jag funnit läsvärt inom HR och Ledarskap under den gångna veckan:

Twitter som stärker arbetsgivarvarumärket

  • Ingen har väl missat @IGchefens twitter den här veckan. 3 000 nya följare fick han som följd av artikeln i DN. Det är han värd. Han twittrar både roligt och med stor empati. Dessutom gör han stor nytta både för förbättrade värderingar internt och stärkt arbetsgivarvarutmärke externt.

Jag gillar ”Tvärtom-kommunikation”

  • IKEA är duktiga på enkla budskap i sin kommunikation. När de dessutom lyckas säga tvärtom blir det extra bra.

Delad föräldraförsäkring

  • Centerpartiets partiledare Annie Lööf har i veckan uttalat sig mot en delad föräldraförsäkring. Det är ett bakslag för de som hoppats på ett beslut redan under 2011.

Att byta fokus från att ”FÅ” till att ”GE”

  • Den här bloggposten har i sin enkelhet ett starkt budskap. Många personer som är arbetslösa eller i annan utsatt position mår bra av att prova att byta fokus. Nu menar jag inte detta som ett överdrivet positivt och artificiellt ”Mia Törnblom-tillrop”. Mår man för dåligt så går det så klart inte. Men när den värsta krisen är över är det värt ett försök att prova ett nytt beteende. Det kan ge öppningar och möjligheter.

Går det att leva utan öl och vin?

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Inlägg som utvecklar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s