Arbeta parvis för att säkra kunskapsöverföring?

I framtiden kommer kontorshyrorna bli dyrare och dyrare vilket kommer bidra till att företag kommer tvingas hitta lösningar för fler medarbetare på mindre yta. Medarbetare kommer också att byta jobb oftare vilket gör att företag måste hitta lösningar för att snabbt introducera medarbetare, se till att kunskap sprids på flera personer och att det finns tydliga rutiner för hur en arbetsuppgift löses.

Calle Blomberg lyfter fram ett spännande exempel, företaget Menlo, där utvecklarna arbetar i par som växlar varje vecka för att säkra upp att kunskaps sprids mellan medarbetare och för att uppmuntra kreativ problemlösning. Jag är tveksam till att dela datorer är en bra lösning generellt, så fort den operativa arbetsbelastningen är hög så fungerar det inte, men en variant av detta parvisa arbetssätt borde kunna uppmuntras med en friare placering i ett öppet kontorslandskap. Jag vet att öppna landskap har sina nackdelar i form av störning, men det är just ökat kunskapsutbyte som lyfts fram som en fördel. Om vi nu tänker utanför IT-avdelningen så arbetar vi alla allt mer elektroniskt och har färre papper på våra skrivbord. Och när den äldre generationens tilltro ökar till att saker finns arkiverade även om de ”bara” finns elektroniskt så borde öppna kontorslandskap med fri placering kunna fungera alldeles utmärkt.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Abetsplats/kontor, Arbetsmiljö & Hälsa och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s