HR-profilen – Annika Ahnlund

Häromdagen träffade jag HR-bloggens grundare Annika Ahnlund. HRbloggen.se valdes till Sveriges bästa HR-blogg 2011. Jag passade på att ställa lite frågor:

Vilka är de starkaste HR-trenderna nu?

– Alla pratar om Talent Management och att HR ska arbeta mer strategiskt. Jag ser egentligen Talent Management som ett strategiskt angreppssätt för traditionella HR-processer i en ny och modernare förpackning.

Vad innebär det att arbeta strategiskt?

– Jag tror att många som jobbar inom HR ställer sig samma fråga, fast man vågar inte erkänna sin okunskap för man tror att alla andra vet vad det innebär. Personalvetare vill jobba med människor och har aldrig ens fått lära sig hur man gör en strategi på PA-linjen.

Men vad innebär det?

– Det innebär att jobba affärsfokuserat med allt från att fånga upp chefernas behov till att knyta HR-aktiviteterna till de övergripande strategiska målen.

Är det någon annan HR trend som är het just nu?

– Talent Management är hetast just nu och drar fulla hus på våra seminarier. Men Employer Branding och sociala medier är också högaktuella ämnen.

Vilka kommer på era Employer Branding seminarier?

– Det som förvånar mig är att de som kommer är de redan ”frälsta”. När jag frågar deltagarna om det säger de att de kommer för att nätverka och prata med andra. Behovet av att nätverka är alltid stort.

Men berätta lite mer om dig själv. Vad har du för bakgrund?

– Jag är beteendevetare med fokus på organisationspsykologi och Human Resource Management. Men innan jag sadlade om till HR drev jag bland annat reklambyrå i många år. Kunskaperna inom marknadsföring och kommunikation har jag stor nytta av nu när jag driver HRbloggen.se och erbjuder seminarier, internutbildningar och konsulttjänster genom bolaget HR etcetera AB. Egentligen borde alla inom HR läsa lite marknadsföring för att få ett större kundfokus och ökad förståelse för affären.

Jag har hört ryktas att HR-bloggens Facebook-sida är populär?

– Ja, Facebook-sidan har cirka 2 500 ”gillare” som jag förser med omvärldsbevakning. Jag tipsar om olika saker inom HR och det blir ofta dialog, vilket är jättekul!

Har du några spännande seminarier på gång för 2012?

– Ja, det blir seminarier om Talent Management, Strategisk HR och Sociala medier. Kanske något om mångfald också. Oftast lägger jag upp seminarierna med en teori-del och sedan exempel från olika företag. Inspiration är bra, men jag strävar alltid efter att deltagarna också ska få svar på hur man gör i praktiken.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i HR-profiler och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

