Blandade grupper möter bättre kundens behov

Häromdagen gick jag förbi Kents Herrfrisering vid Mariatorget. Hela salongen är inredd som en strip av Martin Kellerman och med en stark manlig retrokänsla. I fönstret ligger tidningar som Slitz, Café och Filter och väggarna är målade mintgröna. Frisörsstolarna är robusta och klädda med galon. Jag förmodar att kundgruppen ”Kent” vill attrahera är unga män eller äldre män som vill betrakta sig som unga. Gott så.

Men om man nu vill öppna en stor salong som attraherar en bredare kundgrupp som unga, gamla, män, kvinnor och invandrare. Hur skulle man då behöva inreda? Vad skulle man då ha för tidningar att läsa? Inför vilka högtider skulle man behöva öka bemanningen? Vad skulle man spela för bakgrundsmusik? Vilka frisyrer skulle man kunna klippa? Vilket hårprodukter skulle man erbjuda?

Jag har inte svaret på det men jag är helt övertygad om att en blandad grupp (med både män, kvinnor, invandrare och med ett brett åldersspann) är den som löser uppgiften bäst.

Blandade grupper är lönsamma.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Kompetensutveckling, Mångfald och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s