Citat från Kompetensgalan 2012

Nyss hemkommen från Kompetensgalan. Ett evenemang som lyfter fram gott ledarskap i åtta olika kategorier. Under eftermiddag har flera erkänt duktiga ledare berättat om sin syn på ledarskap. Nedan några citat från dagen:

Carin Göthblad:

– Jag är inte så intresserad av mangagementlitteratur. Jag är mer intresserad av mina medarbetare.

– Policies är väldigt tråkiga och långa. Håll dem korta och slå ihop dem. Lägg inte en massa tid på utredningar.

– Låt människor byta plats med varandra. Jag har under mina 14 år i Stockholmspolisen satt kvinnor på typiskt manliga chefsposter och gått från 14% till 30% andel kvinnliga chefer. Det har varit betydligt svårare att sätta män på typiskt kvinnliga poster som handhavande och utredning av kvinnomisshandel, hedersbrott, brott mot barn.

-Det finns en övertro på styrkort fast studier visar att dialog är vida överlägset (studie av forskare Tomas Andersson vid Skövde Universitet).

Leo Razzak

– Får man inte vara med på festen så snackar man skit om festen.

– Svenskarna skapade det här samhället på 140 år men invandrarna ska göra samma resa på några månader på SFI.

– Reflektera över vad ni tänker på när ni ser en invandrare.

Jonas Bonnier

– Steve Jobs omtalas för sitt dåliga ledarskap samtidigt som han skapade ett av världens största bolag. Om det är dåligt då vill jag ha många dåliga chefer.

– En chefs viktigaste uppgift är att välja bra medarbetare.

– Mina chefer bryr sig inte om vad jag tycker. De är mycket mer intresserade av att förverkliga sina idéer.

Blondinbella

– Jag känner mig mycket äldre än 21 år.

– Tjejer skulle inte säga (som invandrare gör) att de inte får jobbet för att de är tjejer.

Jan Carlzon

– Jo, det är sorgligt att min bok som kom ut 1976 fortfarande är så relevant men det beror på att konkurrensen är så mycket hårdare nu och att det enda man tillför är kundnytta.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Förändringsarbete, Företagskultur och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

