Det kom ett brev från några studenter…

Jag har fått mejl från några studenter som skriver så här:

Vi är tre studenter som läser Human Resource Management på Linnéuniversitetet i Kalmar. Vi upptäckte din blogg för ett tag sedan. Vi blev framförallt inspirerade av ett blogginlägg där du skriver om vanliga missuppfattningar kring HR funktionen. Detta gjorde oss nyfikna och inspirerade oss till att forma vår kandidatuppsats kring detta ämne, fokus kommer ligga mot organisationen runt om kring HR-funktionen och vilka missuppfattningar de har kring HRs roll.

Anledningen till att vi hör av oss till dig är att dina åsikter och tydliggörande skulle vara värdefulla i vår inledning, därför undrar vi om du skulle kunna svara på några ytterligare frågor?

Som ni förstår blev jag både glad och smickrad. Nedan ser ni vad jag svarade på frågorna:

Hur upplever du problematiken kring denna oklarhet som finns kring HR-funktionens roll?

HR är i en utveckling där klassiskt administrativt personalarbete som lön, arbetsmiljö och tjänstebilsadministration allt mer kompletteras av strategiskt kulturarbete, ledarutveckling och kompetensutveckling. Både den administrativa och den strategiska delen av HR har stark koppling till affärsutmaningar och affärsmöjligheter. Det är HRs ansvar att visa hur stark kopplingen är och komma med fakta och förslag. Som alltid i förändringsprocesser så tar det tid. Några går före och visar vägen och andra följer efter och ytterligare några blir kvar i det gamla.

Problemen som uppstår när HR-funktionen är oklar är på flera nivåer:

  • Bland medarbetarna och ledare – de vet inte vad de kan få hjälp med och de vet inte var de ska vända sig med sina frågor
  • Bland HR-medarbetarna – de hör pratet om affärsdriven HR men vet inte riktigt hur de ska närma sig frågan (så de kanske fortsätter som förut i väntan på att någon annan ska ta initiativ vilket inte kommer att hända).
  • Företagsledning – vet inte vad HR kan bidra med (men skulle bli både förvånade och glada om HR kommer med initiativ och förslag som är kopplade till affären. Allt eftersom skulle de förstå HRs roll och vad HR kan bidra med och integrationen av HR i affärsplanearbetet skulle bli allt mer självklar.

Det framgår klart och tydligt att det finns omfattande missuppfattningar om HR-funktionen, vilka konsekvenser tror du att det kan få för HR-arbetet?

Den tydligaste konsekvensen att företaget blir betydligt mindre lönsamt än man hade kunnat vara om man arbetar strategiskt och långsiktigt med HR. Det blir också fler obehagliga överraskningar och adhoc-lösningar på  utmaningar av typen:

  • Oj, vi får inga ansökningar till våra tjänster
  • Oj, vad många invandrare som söker tjänster
  • Oj, talangerna vill inte jobba kvar
  • Oj, vi vet inte vem som kan vilka språk internt
  • Oj, ledarna är homogena medan kundgruppen är heterogen
  • Oj, vad resekostnaderna är höga
  • Oj, vilken dåligt tonläge det är i mejlen
  • Oj, ingen vill vara chef längre
  • Oj, vad sjukskrivningen är hög
  • Oj, vad IT är byråkratiska och inte kundorienterade
  • Oj, vad dåligt NMI vi har

Vill ni som läser bloggen komplettera mina svar med era egna tankar så gör gärna det i kommentarsfältet!

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i För oss som arbetar med HR, Förändringsarbete och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det kom ett brev från några studenter…

  1. Caroline skriver:

    Hej

    Du får gärna förklara vad du menar med utmaningspunkten:

    ”Oj, det är så många invandrare som söker tjänster”

    Detta är förhoppningsvis en lite miss i formuleringen. När jag läser detta, eftersom det ändå står under en rad med utmaningar som ses mer som problem, så läser jag det som att du lägger in detta under punkten att det är ett problem att det finns sökande med utländsk härkomst till tjänster i organisationen. HR som ligger mer i tiden ser det som en tillgång att ha en mångfald på arbetsplatsen. Så jag skulle gärna få ett förtydligande med vad du menar med denna punkt.

    /Caroline

    • Siri Wikander skriver:

      Bra att du frågar så jag får chans att förtydliga. Den där listan visar hur överrumplad man kan bli av en förändrad verklighet om man INTE jobbar strategiskt med HR.

      Om man jobbar strategiskt med HR då vet man att det för varje år blir fler och fler invandrare som söker tjänster och att det är en bra sak eftersom det gör det lättare att möta en mångfald av kunders behov. Man vet också att antalet pensionsavgångar de närmsta åren är så stort att det kommer behövas invandrare för att ha tillräckligt med arbetskraft. Man vet också och har förberett sig på den utmaning det innebär att leda blandade grupper och ta tillvara på de enorma möjligheter som finns med det. Man har också förberett sig med arbetskläder som passar alla och med tysta rum för de som vill dra sig undan för bön eller meditation. Dessutom har man inventerat kompetensen och vet exempelvis vem som talar vilka språk så den resursen kan tas tillvara i den dagliga verksamheten.

      Om man inte jobbar strategiskt med HR så kommer allt det där troligtvis som en överraskning. Det var det som var min poäng.

  2. Caroline skriver:

    Tack så mycket för ditt förtydligande, då förstår jag mer hur du menar med den punkten.

    • Siri Wikander skriver:

      Jag har bestämt mig för att inte tala så politiskt korrekt om invandrare. Det finns en rädsla upplever jag att prata öppet och rakt på men jag tror alla skulle må bra av det.

      • Rania Issa Särnblad skriver:

        Hej!

        Intressant, jag skulle vilja höra mer om hur du menar man ska prata öppet och ärligt om detta ämne? Jag läste ditt svar på Carolines första kommentar som jag tycker blir en problematisering av att invandrare kommer in i organisationen .. jag läser det ungefär så här: innan man ska ta in invandrare så ska man göra om lokaler, arbetskläder .. man ska sätta in konfliklösande coacher och hitta arbetsuppgifter så att invandrarna kan använda sina språkkunsakper och sina exotiska erfarenheter i arbetet .. jag sitter och tänker att vi inom HR gör det ibland svårt för organisationen om vi har denna inställningen. Faktum är att våra organisationer behöver arbetskraft .. den arbetskraften heter Calle ibland och Samir ibland .. både Samir o Calle vill ha jobbet och kommer att göra allt i sin makt för att socialiseras in i organisationen .. Både Samir och Calle kommer förstås att ha förväntningar på att omgiviningen inkluderar dem i organisationen.. För både dem kommer det förr eller senare att dyka upp vissa utmaningar och krav från omgivningen och vice verca och både kommer att vilja ge o ta i denna process. Denna dynamik är levande i våra organisationer varje dag och har alltid varit det och kommer alltid att vara det oavsett om vi är ”hel svenskar” eller om vi är ”blandade grupper” .. organisationer har alltid kunnat tackla denna dynamik genom lyhördhet och vilja till utveckling samt fokus på kunden och affären. Jag har svårt att se att Samir kommer att välja bort ett företag som kan erbjuda honom ett bra jobb om det inte har ett bönerum, men visst kan företaget vilja locka Samir genom att erbjuda ett bönerum.
        I ditt svar låter det som att invandrare blir ett problem om man inte gör allt det där som du sa från början. Jag håller inte med: de flesta invandrare vill inget annat än att ha ett bra jobb för att försörja sig och sina familjer och ha ett bra liv .. och det är drivkraft nog till att, precis som de flesta andra människor på den här planeten, socialicera sig in i organisationen, naturligtvis inom rimliga ramar som skyddar den personliga integriteten. Denna socialiceringsprocess kan ibland vara en utmaning .. men den behöver inte vara svårare än en liknanade process som för tex en forskare som kommer från universitetskulturen och som tar en anställning i en statlig myndighet. Det kan bli en total krock även där. Så min poäng är: Vi ska inte göra det svårare än vad det är .. har människor kompetensen vi behöver ska vi föra en dialog med dem så att vi kan möta deras eventuella behov på besta sätt.
        Rania Issa Särnblad
        HR-konsult

  3. Siri Wikander skriver:

    Det krävs inget särskilt för att anställa/leda en invandrare. Det krävs inget särskilt för att anställa/leda en kvinna. Det krävs inget särskilt för att anställa/leda en äldre person. Det krävs inget särskilt för att anställa/leda en rullstolsburen.

    Det är både sant och inte sant, eller hur? Det är sant i den perfekta världen där våra attityder och beteenden inte är formade av den gruppnorm vi för tillfället befinner oss i. Då löser det sig av sig själv. Just nu befinner sig många företag mitt i att bryta en vit manlig struktur till förmån för en blandad struktur. Då behöver vi prata om det som pågår. Då behöver vi uppmuntra de attityder och beteenden som gynnar mångfald.

    Det finns inget jag hellre vill än tala individ och kompetens men så länge vi befinner oss i förändring mot mångfald som vardag så finns det också behov av att tala om möjligheterna och utmaningarna på gruppnivå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s