Klädkod – är det nödvändigt?

Det kan vara frestande att skriva ihop en klädkod när omdömet svajar bland medarbetarna och cheferna klagar på att det inte finns någon policy att hänvisa till.

Men.

Hur vi klär oss varierar beroende på årstid, vad vi har för arbetsuppgifter och vem vi träffar en viss dag. En policy blir därför löjeväckande detaljerad om den ska täcka in alla typer av situationer. Den riskerar också att fördumma medarbetarna och minska eget ansvarstagande.

Mitt förslag är istället att man litar på medarbetarna. Om det inte fungerar så tar man först ett samtal på gruppnivå där man berättar att det inte finns en skriven klädkod utan att tanken är alla tar ett eget ansvar och anpassar sin klädsel efter dagens arbetsuppgifter och möten. Om det inte fungerar, vilket ibland händer, så tar man ett enskilt samtal. Känns det obehagligt så ber man en erfaren chef om hjälp med upplägget.

Hur vi klär oss på jobbet är en ledarskapsfråga och inte en policyfråga.

Tillägg 5 juni: Om man kräver att personalen har särskilda arbetskläder så kan man behöva skriva en instruktion för dessa. Exempelvis med lista över vilka kläder som ingår och hur man får tag i dem. Vilka delar som är valbara och vilka som är ett måste. Hur man gör man när de ska tvättas (tömmer fickor, vränger rätt osv) och om man får ta med kläderna hem. Och vilket tvättmedel som används (allergi) osv.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Företagskultur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s