Clean desk policy

Clean desk policy är riktlinjer för hur medarbetarna ska lämna sina arbetsplatser när de går hem. Bakgrunden kan vara flera. Man vill kanske…

  • att städarna ska kunna hålla rent på skrivborden
  • öka effektiviteten genom att mindre tid går åt till att leta efter saker
  • påverka medarbetarna att arbeta mer elektroniskt
  • öka möjligheten för människor att flytta runt beroende på vilka de jobbar med
  • ha ett kontor som inte personligt utan öppet för alla
  • höja säkerheten
  • bygga en företagskultur som premierar ordning och reda
  • utstråla effektivitet vid kundbesök
  • klara att ha färre skrivbord än anställda

Just nu provar vi i liten skala ”Clean desk” på vår avdelning. För mig innebär det jag har städat både mitt skåp, min hårddisk och mitt skrivbord. Jag har också rensat ut de pennor jag inte använder regelbundet. Varje morgon när jag kommer så tar jag fram mina mappar med mina pågående projekt samt mitt kollegieblock. Jag har rensat min ”avskärmare” från papper för att öka ljuddämpningen och för att ”avpersonifiera” min plats. På kvällen städar jag undan allt. Släcker lampan och går hem.

Första känslan var att det var skönt att få städat. Det andra att min plats blev väldigt ödslig och opersonlig och den nu kvarvarande känslan är att det är mindre störmoment på min arbetsplats. Det känns effektivt på något sätt.

Relaterade länkar:

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Abetsplats/kontor, Arbetsmiljö & Hälsa och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Clean desk policy

  1. Markus Fors skriver:

    Så här två år senare. Hur gick det?

    • Siri Wikander skriver:

      Vi har fortfarande clean desk och fritt val av plats på vår avdelning med cirka 20 personer. Vi har 15 platser och väljer nya varje dag. Det vi snabbt insåg var att man behöver standardiserad utrusning så man slipper ta fram sladdar varje dag. Det enda som vi inte lyckats med är gemensam standard för mus. Vissa vill ha trådlös och andra vill ha mousebar. Krånglar till det. Men annars har säkerheten ökat. Om man vet med sig att man ska ha mycket möten under dagen så väljer man inte någon av de bästa platserna så platserna blir mer ”demokratiskt” fördelade. Har ni planer på att införa det?

Kommentera

