Mångfald är väl en fråga bland alla andra på HR?

Allt oftare ser man platsannonser där ”Mångfaldsansvarig” sökes till företag och kommuner. Det får mig att tänka att vi inte har kommit så långt trots allt. En enda person kan inte vara ansvarig för mångfald. Det är ALLA som jobbar på företag/kommuner som är ansvariga för sina egna handlingar.

Jag skulle hellre se att de som jobbar med Ledar- och Medarbetarförsörjning fick mandat och resurser att genom processer och rutiner säkerställa mångfald på alla nivåer. Det arbetet sker inom de vanliga HR-processerna ”Rekrytering” och ”Intern rörlighet” och ”Successionsplanering” och inte som ett särskilt ”mångfaldsarbete”.

Givetvis måste man jobba med attityder och beteenden parallellt för att förhindra en backlash och se till så att mångfaldskompetensen verkligen tas till vara.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Företagskultur, Mångfald och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mångfald är väl en fråga bland alla andra på HR?

  1. Fatha Hassan skriver:

    HEj Siri,
    Får jag bara börja med att säga; Vilken fantastisk grym blogg! Dessa smarta och intressanta infallsvinklar är toppen bra komplettering till litteraturen.
    Jag fastnade särskilt för inlägget om mångfald. Som relativt ung invandrare med afrikanska rötter kan jag inte låta bli att känna en viss frustration över utvecklingen på detta område. Det råder överväldigande positiva tro på mångfald men paradoxalt nog är det alarmerande låg mångfald ju högre upp i nivå. Även på bransch nivå finns det, tror jag, kraftiga skillnader. Jag funderar på hur det ser ut med mångfalden ur ålder och etnicitet inom HR branschen. Du som har verkat inom HR länge, vad är din upplevelse??

Kommentera

