Vem som helst kan väl jobba med HR?

Häromdagen intervjuade en student mig om affärsdriven HR. Jag var den sista av en rad personer inom både operativ och strategisk HR som hon hade intervjuat. Hon ställde bra frågor som alla cirklade kring hur man säkerställer kopplingen mellan företagets affärsplan och HR:s aktiviteter.

Precis när vi skulle avsluta frågade hon:

– Kan vem som helst kan jobba med HR? Eller krävs det att man är beteendevetare?

Jag bad henne utveckla och hon förklarade att några av de hon intervjuat hade sagt att man inte behöver någon särskild utbildning för att jobba inom HR. Det är en intressant fråga som jag skulle vilja försöka besvara nedan.

HR består förenklat av ett 30-tal HR-processer inom fem huvudområden:

  • Personalförsörjning
  • Arbetsgivarfrågor
  • Kompetensstyrning
  • Ledarskap
  • Hälsofrämjande

Inom varje HR-process finns uppgifter som är strategiska, operativa och rent administrativa. Beroende på HR-process behövs det olika typer av kompetens inom ekonomi, juridik, organisation- och beteendevetenskap. Förenklat kan man säga att det krävs olika kompetenser för att säkerställa löneprocess, avtalsförhandlingar, objektiv rekrytering och kompetensutveckling. För att göra det hela än mer komplext så finns ju IT-system som en röd tråd genom alla HR-processerna. HR är en av företagets största systemägare. För att säkerställa IT-systemen krävs både beställar- och förvaltningskompetens.

Mitt svar till studenten lyder därför:

– En bra grund för att ha kvalificerade arbetsuppgifter inom HR är en akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller beteendevetenskap. Resten lär man sig på arbetet och genom fortbildning och nätverkande. De personer som säger att man inte behöver någon särskild utbildning för att arbeta med HR tänker säkert på enklare administrativa arbetsuppgifter. Ska man arbeta administrativt krävs oftast inte en eftergymnasial utbildning (löner är ett undantag). De administrativa tjänster försvinner dock allt mer och arbetsuppgifterna flyttas över till en HR-support och/eller chefer.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i För oss som arbetar med HR och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vem som helst kan väl jobba med HR?

  1. Hej!
    Jag läste ditt svar till den student som gjorde en intervju med dig daterat 26 januari 2013.

    I ditt svar anges fem huvudområden för HR, varav personalförsörjning nämns först. För mig är det en fråga för personalavdelningen inte HR-avdelningen. De övriga fyra områden du nämner tycker jag mer beskriver området HR.

    Att alla som arbetar med HR behöver akademisk bakgrund, upplever jag inte korrekt utan ett försvar och beskyddande för att ”höja” status för erbete inom HR-området. – En fråga, vad beror det på att 75% av alla HR-chefer i de största bolagen i Sverige inte genomgått personalvetare-, juridik, beteendevetenskaplig utbildning. Jag ifrågasätter detta resonemang, varför inte utbildning i psykologi, eller rentav utbildad psykriatriker? Det jag vill framhålla är att en HR-chef, är chef som i alla andra områden i ett bolag. Det medför att expertiskompetens för respektive arbetsområde tillkommer när en situation/behov uppstår inom ett bolag. HR-chefens uppgift är att vara chef med att vad det innebär, det är alltså inte avgörande att ha utbildning inom ekonomi, juridik, beteendevetenskap eller personalvetare.

    Det kanske är ”fallenhet”, talang, erfarenhet och bakgrund som avgör om en person ska bli en bra HR-chef?

    Hälsningar,
    Niklas Nordendahl

    • Siri Wikander skriver:

      Tack för din kommentar!

      Det finns flera olika sätt att dela in HR-området. Det är ett helt blogginlägg i sig så jag kanske återkommer till det längre fram. Jag tolkar det som att du menar operativt arbete när du säger Personalavdelning och strategiskt arbete när du säger HR. Jag gör inte den distinktionen när det gäller personalförsörjning. Personalförsörjning består av en medarbetares livscykel. Där ingår Attrahera, Rekrytera, Introducera, Motivera, Utveckla och Avsluta. I var och en av de delarna ingår både strategiska och operativa delar. På mindre företag sköter en HR-person både det strategiska och det operativa medan det på större företag finns möjlighet att dela upp så man jobbar med antingen eller.

      Det är ganska få personer som har varit med om ”riktig” HR. Det vill säga när HR-avdelningen till fullo går i takt med affärsplan och strategier. (Vi har inte nått den HR-mognaden i Sverige ännu. Vi är på god väg men har en bit kvar.) Jag menar bestämt att för att klara det så krävs det en akademisk utbildning eller annan kvalificerad eftergymnasial utbildning plus arbetslivserfarenhet. Psykolog kan vara en utmärkt bakgrund däremot tror jag inte en psykiatriker är riktigt rätt eftersom de är mer inriktade på psykiska sjukdomar som springer ur något fysiskt snarare än något organisatoriskt eller beteendedrivet.

      • Hej och tack för svar!

        Gällande HR-funktion/HR-chef så avskiljer jag inte det operativa och det strategiska området, utan båda områden är en förutsättning för bra funktion. Jag är sedan frågande till det du skriver att som HR-chef, inklusive HR-avdelning, citat ”Där ingår Attrahera, Rekrytera, Introducera, Motivera, Utveckla och Avsluta”, slut citat. Vad är VD, affärsområdeschef, divisionschef, avdelningschefs etc uppgift?

        I stora börsnoterade och ej (publ) företag, dvs företag med 1 000 – 4 000 anställda. finns en HR-chef, HR-avdelning, i många fall också en separat understående personalavdelning. Min poäng är att av 10 HR-chefer finns max 3 i ledningsgruppen för företaget.
        Jag håller fullständigt med dig att HR-avdelningar ej till fullo följer företagets affärsplan och strategier. Kan det bero på att många ”HR-avdelningar” är fd personalavdelningar?
        Vilket land i världen har kommit längre gällande funktionen av en HR-avdelning? När det gäller funktionen HR-chef finns det flera länder som är före Sverige och Norden. Jag håller med dig om att vi kommit framåt, dock finns generellt inte acceptans och förståelse av betydelsen av HR våra större och mindre företag.

        Du skriver att det bestämt krävs en akademisk utbildning eller annan kvalificerad (likställd?), eftergymnasial utbildning plus arbetserfarenhet för att klara en funktionen som HR-chef/eller inom HR-avdelningen. Du skriver vidare att psykolog kan vara en utmärkt bakgrund, däremot inte psykiatriker. Din kommentar/syn att du inte tror en psykiatriker är riktigt rätt eftersom de är mer inriktade på psykiska sjukdomar som springer ur något fysiskt snarare än något organisatoriskt eller beteendedrivet, jag vill inte kommentera det. Jag finner det mest lämpligt att särskilja på de tre ”akademiska utbildningarna”, psykiatriker, psykolog och beteendevetare. Jag vidhåller fortfarande att en HR-chef behöver agera som chef och framförallt ha en målsättning att vara ordinarie ledamot i ledningsgrupp och att kompetens inom funktioner inom organisation, avdelningar, grupper etc. Alla de övriga (dock viktiga) funktioner som en HR-avdelningen behöver utföra, genomförs av olika kompetenser/expertiskunskaper som en HR-avdelning ska inneha.
        HR-chefen behöver inte ha alla dessa kompetenser på sina ”axlar”, det är kanske en av anledningarna området HR området ej har sin fulla funktion. Vad tror du!

        Mvh,
        Niklas Nordendahl

  2. Carina Lundberg skriver:

    För att fungera riktigt bra som HR-chef så är jag övertygad om att man behöver ha en akademisk utbildning. I annat fall tror jag att man blir för snäv i sitt tänk.Det kan säkert finnas undantag som bekräftar regeln. Därmed heller inte sagt att bara för att man har en akademisk utbildning så är man bra. Jag tror också att man behöver ha erfarenhet av ett brett HR-arbete och helst egen chefs/ledarerfarenhet för att kunna agera i en HR-chefsroll fullt ut. HR-chefen ska ju stötta andra i deras chefs- och ledarskap samtidigt som ansvaret finns för att hantera sitt eget.Man förväntas ju också kunna ta en strategiskt ledande roll i ledningsgruppen.

Kommentera

