Objektivt urval ger en grymt bra utställning

I Dagens Nyheter i morse stod att läsa att det var jämn fördelningen män och kvinnor på årets vårutställning på Liljevalchs. Dessutom var åldersfördelningen spridd från 19 till 87 år. Det gjorde mig nyfiken. Hade de kvoterat eller hade det varit ett anonymt urval? Jag tog kontakt med Liljevalchs på twitter och fick snabbt besked:

Skärmavbild 2013-01-27 kl. 20.07.03

När jag läser mer på Liljevalchs webbplats visar det sig att juryn har tydliga urvalskriterier och att de bedömer alla verk anonymt. De vet alltså inget om namn, ålder eller kön. De vet inte heller om det är en utbildad eller självlärd konstnär.

Det här exemplet visar tydligt hur väl objektiva urvalsmetoder fungerar. Man tar bort sådant som skymmer sikten och fokuserar på kompetens och andra urvalskriterier (exempelvis blandade tekniker och verk som tillsammans skapar en bra helhet) och vips har man jämn fördelning och en otroligt bra utställning (läs hyllningen i DN).

Bra jobbat Liljevalchs!

På mitt jobb har vi sedan flera år objektivt urval till chefstraineeprogram. Det är lika spännande varje gång att se att de objektiva urvalsmetoderna fungerar. Könsfördelningen hamnar alltid inom 40-60% spannet. Ibland precis lika. Ibland med någon liten övervikt på män eller på kvinnor.

Kanske något för bolagsstyrelser att prova? Det kanske till och med ger lysande recensioner i Dagens Industri? Och stark och stigande börskurs?

Relaterade länkar:

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Mångfald, Rekrytering och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Objektivt urval ger en grymt bra utställning

  1. Ping: Jag känner faktiskt att jag är bättre kompis med min fitta nu | Nattens bibliotek

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s