Det här med talang….

Jag och begreppet ”Talang” har lite svårt att komma överens. Vi för diskussioner men är inte riktigt kompisar ännu. Prova gärna att besvara nedanstående frågor och se om ni är helt bekväma med begreppet ”talang”.

  1. Hur definierar ni talang?
  2. Hur mäter ni talang?
  3. Hur säkerställer ni en intern/extern arbetssökandes talang?
  4. Hur vet ni vilken talang som är nödvändig för varje jobb?
  5. Hur matchar ni kandidatens talang med kraven för en specifik tjänst?

Jag har lättare att förhålla mig till talang om jag ser det i ett större sammanhang. Det handlar först och främst om att ta sig uppför:

Rekryteringsstegen:

  1. Anställa kompetent personal.
  2. Anställa kompetent personal som passar in i företagskulturen
  3. Anställa kompetent personal som passar in företagskulturen och har talang som skapar framgång.

Återväxtplaneringsstegen:

  1. Låta kompetent personal gå vidare.
  2. Låta kompetent personal som matchar företagskulturen gå vidare.
  3. Låta kompetent personal som passar in i företagskulturen och har talang som skapar framgång gå vidare internt.

Matcha talang till specifika jobb

Till sist skulle jag vilja vända på kuttingen. Jag tror alla människor har talang. Däremot tror jag inte alla människor sitter på jobb som matchar deras talang. Det finns en stor potential i att våga ta diskussionen med medarbetare som är dåligt matchade till sina arbetsuppgifter och diskutera andra interna lösningar.

Hur tänker ni?

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Talent Management och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

