När makten fördelas jämnt mellan könen så förändras både hatets utövare och innehåll

Jag ser Uppdrag Gransknings klipp på Youtube där kvinnor som arbetar inom kultur och media läser upp hatbrev de fått. Det är djupt upprörande.

Jag drar mig till minnes en lunchdiskussion jag hade för en tid sedan. Vi diskuterade om kvinnor tog efter mäns aggressiva beteende och om det totala antalet ”hatare” nu ökade. Jag hävdade att så inte var fallet. Jag menar att den mångfald vi är på väg mot kommer göra att hatet och aggressiviteten inte blir könsbunden utan individbunden. Då blir det en individ som gör fel och inte ett helt kollektiv av män eller kvinnor. Gruppdemonisering förlorar alla på eftersom det cementerar beteendet och förminskar ansvarsfrågan.

Det personliga ansvaret är det som ska stå i centrum.

Det är då vi når förändring.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö & Hälsa, Mångfald och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

