Varför gör medarbetaren inte vad den ska?

Chefer sliter då och då sitt hår över att medarbetarna inte gör vad de ska. Det brukar lätta om man försöker bena i orsaken genom att besvara nedanstående frågor:
1. Har medarbetaren tillräckligt med kunskap?
2. Vet medarbetaren vad som ska göras?
3. Är medarbetaren motiverad?
4. Har medarbetaren tillräckligt med resurser?

Om något av svaren är oroande gör då något av följande:
1. Utbilda och se över rekryteringsprocessen
2. Tala om vilka förväntningarna är. Var specifik! (3 nya kunder om dagen)
3. Matcha mot en tjänst som bättre stämmer med önskemålen eller kom överens om att gå skilda vägar. (Ja, man får skiljas åt och det oftast bäst för alla och särskilt för underställd personal. Men stor och stark ska också vara snäll och ansvarsfull.)
4. Fråga vilka resurser som behövs och ordna dem.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s