Kvotering är som att måla om huset utan att göra underarbetet

I dagens Resumé förordar Nina Åkestam kvotering i sin krönika och här är mitt svar:

Jag skulle inte vilja bli inkvoterad någonstans på grund av mitt kön. Inte ens om jag rekryterades på min kompetens. Anledningen är att jag inte vill riskera att komma till en företagskultur där man löser bristen på underordnat kön med hjälp av kvotering.

Kvotering är som att måla om huset utan att göra underarbetet. 

På mitt nya jobb skulle jag riskera att hamna som ensam kvinna (i mitt fall – det kan ju lika gärna vara en ensam man eller ensam av någon annan underrepresenterad grupp) i en homogen ledningsgrupp. Har ledningsgruppen före rekryteringen inte inhämtat kunskap om normer och jobbat med sina beteenden och attityder så skulle det vara som att simma bland pirayor.

Mina alternativ skulle vara att ligga lågt, bli som resten av gruppen eller dö. Inget av det lockar.

För att lyckas på riktigt krävs att man gör underarbetet först:

  • Att man kontinuerligt och under lång tid jobbar med kunskap, beteenden och attityder genom hela organisationen.
  • Att ledningen uttryckligen pratar om vikten av heterogen kompetens på alla nivåer.
  • Att man säkerställer att all intern och extern rekrytering är objektiv. Det gäller den egna personalen (HR och ledare) och eventuella samarbetspartners. Här kan man med fördel ta in externa experter som granskar allt från sökvägar, platsannonser till urvalsprocess. Det ger kunskap inför det fortsatta arbetet på egen hand.
  • Att man aktivt arbetar med dialogen i ledningsgrupperna vid ersättarplaneringen. Här finns massor att lära och göra rörande vilka som lyfts fram, vilka som får gå vilka utbildningar och hur man tolkar och hanterar bakslag.

Det fina med att göra underarbetet ordentligt är att sedan målas huset både fort och enkelt.

Tipstack till Jonas Larsson som grundade Luncha ihop. Bjud honom på lunch, vetja. Han söker jobb och ni kommer inte bli besvikna!

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Mångfald och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

