Hur sätter man lönerna på Aftonbladet?

I dagens ledare i Aftonbladet berättar Fredrik Virtanen att han har varit på lönesamtal. Jag tänkte inte kommentera lönesamtalets vara eller icke vara i det här inlägget. Det jag fastnade för i artikeln var istället de kriterier som används på Aftonbladet för att avgöra hur mycket lönen ska höjas. Kriterierna var (utan inbördes ordning):

  1. Måluppfyllelse enligt PU-samtal
  2. Digital mognad
  3. Kreativitet/initiativförmåga
  4. Kunskap
  5. Erfarenhet

Det som sticker ut här är punkt 2 och 3. Om jag får gissa kommer dessa mål från Aftonbladets övergripande affärsstrategier. Med överhängande risk för att slå in öppna dörrar så har Aftonbladet varit i trycksaksbranschen och är nu med full kraft på väg in i den digitala branschen. Ska tidningen överleva måste medarbetarna bidra till och hänga med i utvecklingen. De behöver ta initiativ till att hitta nya sätt att skapa affärsmöjligheter i det digitala bruset.

Detta är, även om Fredrik Virtanen och några av hans kollegor invänder mot lönesamtalet och dess utformning och kanske till och med mot dess effekt att öka motivationen – vilket jag kan ha förståelse för, ett skolboksexempel på hur man kopplar lönesamtalet till affären.

Affärsdriven HR helt enkelt.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Lön & Belöning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s