Användarovänliga system saktar ner organisationer

Professor Bo Rothstein beskriver alldeles lysande hur administrativa system införs utan tanke på användaren. Man har inte mätt ”antal klick” det tar att utföra en uppgift eller om användaren intiutivt förstår navigeringen eller om arbetsuppgiften går att utföra på mobil, platta eller dator. Ingen verkar heller ta ett helikopterperspektiv när det gäller den totala administrativa arbetsbördan. Så här beskriver Bo Rothstein situationen:

Som ansvarig för ett antal forskningsprojekt har jag att attestera många fakturor. Det tar nu åtta gånger så mycket tid per attest jämfört med tidigare. Att beställa resor och varor är oändligt mycket mer komplicerat nu än tidigare, liksom att göra reseräkningar. De webbsidor som GU har för detta är närmast monstruöst opedagogiska, långsamma och svårnavigerade. En så enkel sak som att få se sin lönespecifikation tog idag fjorton minuter. Reglementena är oändligt många och dessutom självmotsägande. Jag ska till exempel enligt gällande resereglemente göra mina resor ”så kostnadseffektivt som möjligt” men den resebyrå jag måste använda är inte sällan mångdubbelt dyrare än vad jag själv kan hitta på nätet för exakt samma resa. Jag har varit ansvarig för nu mer än 100 miljoner i forskningsanslag utan att jag någon gång fått kritik av revisorer för hur dessa medel använts men likväl måste jag öda en halvdag på en helt meningslös utbildning för att jag alls skall få lov att köpa varor och tjänster för mina anslag.

Administration och användarovänliga system dödar kreativitet och saktar ner organisationer men vem äger frågan?

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Arbetets organisation och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Användarovänliga system saktar ner organisationer

  1. Ping: Var är riktlinjerna för hur offentlig sektor upphandlar IT-system? | Affärsdriven HR

Kommentera

