Kvinna på jobbet och man på hemmafronten – liknar utmaningarna varandra?

Det händer att manliga chefer frågar mig hur de kan stötta sina kvinnliga medarbetare när de blir chefer. Frågan kommer oftast från män som jobbar i organisationer där kvinnliga chefer är i minoritet. Egentligen är det ingen skillnad på hur man stöttar en man eller kvinna men jag vill ändå alltid på något vis belysa frågan och då kan samtalet låta så här:
– Får jag göra en liknelse?
– Ja.
– Har du barn?
– Ja.
– Lever du tillsammans med den andra föräldern?
– Ja, jag lever med barnens mamma.
– När barnen var små hur ville du att din partner var mot dig?
– Att hon tydligt visade hon tyckte att jag var en lika självklar förälder som hon själv ansåg sig vara.
– Var det något som kunde göra dig irriterad?
– När hon hela tiden tog över när vi pratade barn med andra föräldrar.
– Var det något hon gjorde som stärkte dig som förälder?
– Ja, när hon tog ett kliv tillbaka och lät mig känna mig kunnig och viktig.
– Kan du dra några paralleller till ditt ledarskap för kvinnor av den här liknelsen?
-……

Poängen med den här liknelsen är att manliga chefer oftast inte vet hur det är att vara i minoritet. Precis som många kvinnor inte förstår hur det är för en man att ta mark på hemmafronten. Bägge måste hjälpa varandra på respektive arena.

PS. Denna liknelse är endast giltig så länge vi lever ojämställt och har alltså inget med kön att göra utan med den kulturella och historiska kontext vi lever i. DS.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

