Får American Apparel de mest serviceinriktade medarbetarna och kan de behålla nyckelkompetens?

Genusfotografen utlyste nyligen en tävling för att utse 2013 års sexist och läsarna röstade fram American Apparel. Detta uppmärksammas i dagens upplaga av radioprogrammet Medierna och där påpekas att American Apparel vill framstå som sexistiska. Det är en medveten strategi för att få uppmärksamhet i media. I programmet påpekas också att American Apparel kan få svårt att behålla och rekrytera personal på grund av sin sexistiska reklam och den dåliga publicitet detta ger. Jag twittrade detta och fick mothugg. Många tror helt enkelt att unga inte har råd att bry sig när arbetslösheten är hög. Nedan har jag sammanställt vad undersökningar säger och vad jag själv tror som ansvarig för ledar- och medarbetarförsörjningen på ett stort börsnoterat företag.

Vad säger undersökningar?
Kairos Future Youth 2013 undersökning bland ungdomar världen över visar att ungdomar oroar sig för att tre saker: att inte få ett jobb, om miljön och för krig. Samma undersökning visar att 62% anser att samhället har blivit för individualistiskt och att ett företags värderingar är en allt viktigare pusselbit när man väljer arbetsgivare.  Enligt Sveriges unga akademiker är schysta värderingar viktigare än lön. Deras undersökningar visar att unga akademiker vill bidra till en bättre värld och jobba på ett företag som inte bara fokuserar på att generera vinst till aktieägarna. Företag som Connecta som jobbat i många år med värderingsstyrt företagande vittnar om att de har lättare att växa organiskt. Det vill säga befintlig personal tipsar i sina egna nätverk om lediga tjänster eftersom man är stolt över sin arbetsgivare och trivs. I en sammanställning som Svenskt Näringsliv gjort nämns att ett företags värderingar kanske inte påverkar förmågan att rekrytera (i tider när det är ont om jobb) utan snarare förmågan att behålla personal över längre tid.

Mina reflektioner över American Apparels förmåga att rekrytera och behålla personal 
Jag ser flera problem med American Apparels strategi.

Jag tror inte att American Apparel vill behålla personal som jobbar i butik i flera år. De vill ha ung och billig arbetskraft och välkomnar en hög personalomsättning.

Genom att ha värderingar som omtalas i media som dåliga så minskar man gruppen potentiella medarbetare (antal sökande till lediga tjänster) och det påverkar kvaliteten på de sökande. Man får helt enkelt sämre urval.

Jag är övertygad om att dåliga värderingar påverkar resultatet. Medarbetare som är stolta över sin arbetsgivare är mer motiverade att göra det lilla extra för sin arbetsgivare och därmed kunderna. Att stå i butik handlar om service. Att le fast man är trött och bidra till merköp. Att hjälpa kunder som vill returnera saker med den där lilla extra vänligheten som ökar möjligheten till att kunden återvänder.

I tider av arbetskraftsbrist, (Svensk offentlig sektor ska exempelvis rekrytera 400 000 nya medarbetare till år 2020 pga pensionsavgångar), kan American Apparel få svårt att konkurrera om arbetskraften med företag som har schysta värderingar. Det betyder att American Apparel riskerar att få ännu färre sökande till sina lediga tjänster.

Redan är idag är butikschefer och viss IT-och Inköpskompetens svår att rekrytera. Butikschefer har en direkt inverkan på butikens resultat genom att det finns en stark koppling mellan medarbetarnas trivsel och nöjda kunder. Jag tror inte American Apparel vill förlora personal som har direkt påverkan på resultatet. Jag tror inte heller att de vill förlora svårrekryterad personal. Det är dyrt att rekrytera och att introducera personal. Alla nyanställda har en startsträcka innan de presterar på max.

Jag tror helt enkelt inte att American Apparels strategi är framgångsrik på lång sikt.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Attraktiv arbetsgivare, Företagskultur, Rekrytering, Talent Management och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s