Skiten faller neråt

Ni vet det där att om föräldrar bråkar mycket och har svårt att samarbeta så mår barnen dåligt? Och det där att om föräldrarna samarbetar så mår barnen bra och kan fokusera på att ha kul med kompisar, skoluppgifter och aktiviteter? Det vill säga är det lugnt hemma då kan barnen fokusera på det som hör livet till.

Surprise: Detsamma gäller på jobbet

Om chefer bråkar och bevakar sina avdelningsrevir så kommer deras medarbetare ha svårt att samarbeta i projekt som går över avdelningsgränserna. Om chefer istället samarbetar, lyfter fram andra avdelningar som gör bra saker så kan medarbetarna fokusera på samarbete och nätverkande med kollegor. Det blir helt enkelt inget energispill till konflikter utan alla kan fokusera på att lösa uppgiften.

Vad betyder det för chefen?

Detta betyder att om man sitter i företagsledningen eller andra beslutande organ med representanter från olika avdelningar så har man ansvar att se till att samarbetet fungerar och om det inte gör det ta hjälp utifrån för att komma vidare till ökat samarbete.

Varför ska chefen ta ansvar för något annat än sin egen avdelning?

Ökat samarbete och nätverkande har direkt positiv påverkan på resultatet.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Företagskultur, Kommunikation, Ledarskap, Samarbete i grupp och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s