Tar ni tillvara på värdet av en check-in på ert företag?

Klout är en tjänst där man mäter sitt och andras ”värde” i sociala medier. Värdet baseras på hur aktiv man är på sociala medier, vilka följare man har och hur mycket man interagerar med varandra. Så här ser mitt Klout-värde ut:

Klout

Ju högre värde man har ju större genomslag har man på sociala medier. Det betyder att om ni får besök av någon till ert företag med ett högt Klout-värde som ”checkar in” på Facebook/Foursquare eller skriver om sitt besök hos er i sina digitala kanaler så får det ett stort genomslag på sociala medier och kan öka både kännedom om varumärket och dra nya kunder och potentiella kandidater.

Använder ni detta på era företag för att dra kunder eller potentiella kandidater? Hur då?

 

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tar ni tillvara på värdet av en check-in på ert företag?

  1. Sture Ragnehag skriver:

    Hej Siri, du berör ett mycket intressant område; ”Hur påverkar sociala medier våra affärer”. Vi jobbar hyfsat aktivt med att uppdatera vår profil med nyheter o s v på LinkedIn. Trots detta hade vi en enda besökare på vår hemsida som klickade in sig via LnkedIn av tot ca 3.200 besök förra veckan. Frågan är huruvida det är en myt att man måste vara på sociala medier för att göra affärer idag? Bifogar en länk till en artikel av Thomas Barregren som förklara varför Facebooks affärmodell gör den omöjlig att använda.

    http://www.dagensmedia.se/asikter/debatt/article3817133.ece

    MVH Sture Ragnehag

    • Siri Wikander skriver:

      Spännande kommentar. Det är bra att man inte gillar företeelser bara för att det är en trend. Man måste fundera på sitt eget företags utmaningar. Är det att nå kunder? Är det att attrahera medarbetare? Är det är att delta i samhällsdebatten? 45% av alla 2-åringar har idag en iPad i Sverige. Det betyder att om ni har behov av att bygga relationer med kunder, medarbetare eller politiker då är digital kommunikation en viktig byggsten. Har ni en produkt som kan säljas över nätet så är det enligt alla prognoser framtiden. Däremot tror jag att man måste vara lättrörlig och trendkänslig i sina val av digitala kanaler. Facebook var stort för några år sedan. Nu sjunker det. Instagram ökar i vissa målgrupper (unga tjejer) och LinkedIn ökar för alla yrkesverksamma. Twitter är och verkar förbli stort för journalister. Det analoga samtalet människor emellan kommer alltid vara viktigt men den stora tiden kommer vi lägga på nätet när vi ska handla, välja arbetsgivare och tycka till i samhällsdebatten. Det är jag övertygad om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s