Vid rekrytering till vissa nyckelpositioner kan det vara bra att be kandidaterna redovisa sin Klout-score och Kred. Bägge tjänsterna mäter på olika sätt kandidaternas inflytande i sociala medier. Ju högre score desto bättre. Högt inflytande i sociala medier kan vara viktigt till exempel vid anställning av personer som ska jobba med att:
- Bygga varumärke
- Lansera en ny tjänst
- Bygga upp en verksamhet
- Attrahera sponsorer
- Öka försäljningen
- Bygga relationer till media
- Attrahera nya medarbetare
- Nätverka
KRED
När man registrerar sig på Kred så kopplar man sitt Facebook och Twitter-konto till tjänsten. Kred mäter sedan antalet Retweets, Mentions, Likes och Shares vilket sammantaget visar kandidatens grad av pålitlighet och generositet i sociala medier. Nedan ser du hur resultatet av en Kred-mätning kan se ut. Högsta möjliga ”influence” är 1000 och högsta möjliga ”Outreach” är i nuläget 12.
KLOUT
När man registrerar sig på Klout så registrerar man alla sina olika sociala media-konton såsom Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Youtube, Foursquare, WordPress osv och sedan mäts inflytande. Exakt hur mätningen går till är en företagshemlighet. Nedan ser du hur resultatet kan se ut. Högsta möjliga score är 100. Om man får högre än 45 så ligger man i nuläget bland de 30% mest inflytelserika.
bra tips! Tror inte att det är många som tänker på detta ännu! Vi är en startup och använde klout en hel del men har nu övergått till att sköta mycket manuellt med egna inlägg då klout ofta går ut på att dela andras artiklar mm. Mycket bra tips, för vår användning skulle t.ex. Kred vara bra för att visa andra att vi är givmilda som företag då! Tack återigen för tipset!