Personliga bloggar/instagram har större genomslag än centralproducerade broschyrer

Det är kul med alla möjligheter som finns för en arbetsgivare att låta sina anställda berätta om sin vardag i sociala medier. När man bestämmer sig för upplägg så är det viktigt att försöka hitta ett eget anslag. Behöver man inspiration är det bäst om man inte tittar sig blind på vad konkurrenterna gör utan försöka inspireras av helt andra branscher. 

Till exempel finns det gott om studenter som berättar om hur det är att plugga på en högskola. En student med personligt anslag har stort genomslag på andra unga människor som inte vet vad de ska välja för yrke. Det finns också konstnärer/konstruktörer som berättar hur man gör något. Många av de som söker på Youtube gör det för att lära sig hur man gör något.

  • Johanna bloggar drivs av en tjej som går på Arkitekthögskolan. Missa inte ingressbilden. Vilket företag skulle ens komma på att göra en sådan lekfull bild?
  • Konstnären Carl Johan de Geer visar och berättar hur man gör en tapet med papper och tuschpenna. En enkel produktion men man kan inte låta bli att titta klart. Har ni någon expert på ert jobb som kan berätta hur man gör någon specifik sak?
  • Scandinavian Photoblogg tycker jag på ett bra sätt testar produkter och indirekt berättar om sitt jobb och på så sätt skapar intresse för sin arbetsplats.

Personligen tror jag att företagsbloggar och instagram-konton med ett personligt anslag har mycket större genomslag än vad en centralproducerad broschyr har. Jag tror inte det ena ska ersätta det andra men jag tror det är dags för företag att verkligen utnyttja möjligheten med arbetstagare i sociala medier.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s