Porters femkraftsmodell

Porters femkraftsmodell

Porters femkraftsmodell analyserar ett företags styrkor gentemot marknaden. För att ett företag ska kunna överleva i längden gäller det att ha ett erbjudande som håller. Fundera över var ditt företags styrka och respektive svaga punkt ligger. Genom att veta det och samtidigt hålla koll på trender så kan du och din ledningsgrupp fatta rätt beslut inför framtiden.

  1. Leverantörers förhandlingsstyrka – Leverantörer med unika erbjudande kan förhandla tuffare än leverantörer med många konkurrenter. Speciellt intressant blir detta för företag som sätter ihop en slutprodukt med komponenter från flera olika underleverantörer.
  2. Kunders förhandlingsstyrkaSmarta kunder kan spela ut företag mot varandra och få ett lägre pris. Finns det många val ökar kunderna förhandlingsstyrka. Finns det få val minskar förhandlingsstyrkan. Det ultimata exemplet på detta var när användarna började ladda ner musik och film istället för att köpa en fysisk CD. Det har tvingat fram tjänster som Spotify och Netflix.
  3. Substitut för varan eller tjänsten – Kan varan lätt bytas ut mot något annat pressas priser och därmed lönsamhet. Socker kan ersättas med sötningsmedel. Smör med margarin.
  4. Konkurrens från nya aktörer – Beror på inträdesbarriärer, det vill säga hur lätt det är att starta en konkurrerande verksamhet för en ny aktör. Finns det fördelar av en stor volym är det svårt för en uppstickare. Finns det ett begränsat antal licenser eller en mycket komplicerad teknologi skyddas de befintliga aktörerna som därmed kan hålla högre priser. Patentskydd är ett annat sätt att hålla nya aktörer borta och därmed upprätthålla lönsamhet.
  5. Konkurrens mellan befintliga aktörer – Har exempelvis de befintliga aktörerna investerat mycket kapital i produktionsanläggningar som inte kan användas till annat har de lågt incitament att ge upp och avsluta verksamheten. Växer marknaden lite eller inte alls blir det hårdare kamp om marknadsandelar mellan de befintliga aktörerna vilket, allt annat lika, driver priserna nedåt.

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Förändringsarbete och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s