Det har aldrig bara handlat om städning

hemfrid-logga

Nu är det officiellt. I november börjar jag på Hemfrid AB (länk till pressrelease) som erbjuder hushållsnära tjänster. Jag blev uppringd av en headhunter i somras och sedan gick det fort. Jag fick träffa VD, driftschef, personalchef och till sist grundaren/majoritetsägare Monica Lindstedt. Efter de första intervjuerna kände jag att det var mycket som lockade, speciellt den lösningsorienterade atmosfären i kombination med möjligheten att kunna göra skillnad för människor som står långt från arbetsmarknaden. Till sist träffade jag grundaren Monica Lindstedt som beskrev kampen för RUT-avdraget, företagets värderingsgrund och vad som låg i planen framåt. Jag blev så starstruck att jag bestämde mig på stående fot.

Det här vill jag vara med om!

Hemfrid är ett familjeägt företag med schyssta värderingar (kollektivavtal, ansvarsförsäkring och svenskaundervisning på betald arbetstid för att nämna några saker) som skapar jobb för män och kvinnor som är nya i Sverige. Många likheter finns värderingsmässigt med det familjeägda Axfood som blev vald till årets mångfaldsföretag 2012 och där jag har jobbat de senaste 11 åren.

Ni som följt mig på sociala medier genom åren vet hur jag brinner för social hållbarhet och hur avgörande jag tycker ett riktigt jobb är. Det är viktigt att få försörja sig själv, slippa bidrag, få kollegor, referenser som öppnar dörren för andra jobb och dessutom lära sig svenska.

Som finansminister Magdalena Andersson uttryckte det om RUT-reformen förra året: Ett kostnadseffektivt sätt att få fram nya jobb.

Som jag ser det så löser Hemfrid med hjälp av RUT ut minst två stora samhällsproblem. Arbetslöshet och stress. Sverige har många som behöver komma in på arbetsmarknaden och det är många som stressar ohälsosamt mycket för att få ihop sina liv. RUT gör det möjligt för kunder att ha råd. På grund av den höga skattenivån på arbetskraft i Sverige så är det mycket dyrare att få en tjänst utförd än att köpa en vara. Jag är personligen för ett högt skattetryck där vi ständigt strävar efter att göra det bättre för de som har minst men då krävs också skattesubventioner som RUT.

Historiskt har jag djup förståelse för motståndet mot RUT men nu har vi en helt annan samhällsmodell där alla vuxna arbetar. Dessutom luktar det unket patriarkat att vara emot RUT som gynnar kvinnor men vara för ROT som mest gynnar män.

Till sist föreställ er den här bilden som Maud Olofsson brukade måla upp när hon åkte land och rike runt och debatterade för RUT:

Tänk er att ni kommer hem en fredagskväll. Det är städat och fint hemma i lägenheten. I tvättstugan ligger tvätten i högar, ren och nystruken, och det är bara att lyfta in den i skåpet. Sedan lagar ni mat och äter tillsammans och på lördagen kan ni ta sovmorgon, för ni behöver inte rusa upp och städa för det är redan gjort. Istället kan ni lägga denna tiden på att vara med era barn.

Det har aldrig bara handlat om städning.

Relaterade länkar:

Om Siri Wikander

I work with People and Culture at a large retail company. I blog at affarsdrivenhr.se and tweet from twitter.com/siriwikander.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det har aldrig bara handlat om städning

  1. Jaså underlättar för kvinnor, men vem kommer hem till kvinnorna som arbetar som städare då? De får ju städa på jobbet och ta sitt eget städ hemma. Detta jobb bygger på klassklyftor helt enkelt och när du skriver att det är unket patriarkat att vara emot rut så har du helt glömt arbetarklassens kvinnor som inte får någon frigörelse av att vara städare.

Kommentera

